måndag 14 maj 2012

August Strindberg vs Hjalmar Söderberg




Hjalmar Söderberg (1869-1941) var en svensk skribent och författare. Jag har läst novellerna "Pälsen" och "Att döda" av honom.

August Strindbergs skrivspråk är "tyngre" än Söderbergs och meningarna är längre och istället för att dela meningen med punkt använder han semikolon (;). Hjalmar Söderbergs texter har kortare meningar och stycken vilket gör att jag tycker de känns lättsammare att läsa. Det kan också bero på att Strindberg har mer gammaldags språk eftersom han var äldre. Av det jag har läst av Strindberg och Söderberg så har Strindbergs texter haft mer invecklade miljöbeskrivningar men eftersom jag bara har läst två ganska korta noveller av Hjalmar Söderberg kan jag inte dra en riktig slutsats att det alltid är så. En likhet mellan Strindberg och Söderberg var att deras verk blev omdiskuterade. Söderberg debuterade med romanen Förvillelser som handlar om en medicinstuderande ung man som har en relation med två flickor samtidigt. Många tyckte att romanen var omoralisk och att Söderberg förförde ungdomen. Strindbergs verk blev också livligt omdiskuterade och han tvingades till och med lämna landet. Hjalmar Söderberg var känd för att skriva med ironi när det gällde livet och dess besvikelser precis som Strindberg ofta gjorde.
På bilden: Hjalmar Söderberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar